Monday, August 15, 2011

Kem Asas Komander Kesatria IPB 2011

Komander?? kelab wataniah?? ape tuh komander?? komander nie merupakan org yg bertanggungjawab mengajar pelajar - pelajar semester 1 UiTM yang mengambil subjek HBU 111 kesatria negara 1..mereka bertanggungjawab untuk mengajar kawad kaki, menjaga time perkhemahan dan beberapa nilai lagi...






jadi sebelum mereka boleh mengajar atau bawak bdak2 g camping, dorg nie perlu diberi asas perkhemahan la, sperti aktiviti tali tinggi, camp site, rescue, survival dan macam2 lagik la... so setelah perbincangan dibuat ngan biro latihan, aku pon decide nk wat kem asas atau kursus asas nie pada 1,2 & 3 julai yg lalu... lokasi..?? mane lagik..kem lembah gentingg la...heheh camp connect us...





owraitt kami bertolak cam bese, selepas jumaat menaiki bas.. ade 11 org g lmbat sbb dorg ade kuiz law... dorg g nek innova ipb n keta haku... setibanya kami di Kem Lembah Genting disambut hangat oleh sarjan,angah rider, abg am dan sewaktu dgn mereka la... selesai je solat asar berjemaah, kami pon meneruskan perjalanan ke camp site... aku decide nk dorg nie sume pasang tmpat tinggal dorg snirikk... ade yg bwk poncho(murah) , ade yg bwk kanvas ade jugak yg bwk banner(curi) wat alas tido... macam2 hal...aku?? aku masuk ngan memakai selipar hijau legend aku tu n satu beg kamera... aku tgk bdak2 macam nk pindah terus ke hutan nie..heheh





aktiviti pemasangan khemah @ tmpat tinggal dorg nie mengambil mase sngt lame ok!... almaklumlah bdak2 xde experience, bese bukak je 4 man tent, settle keje... hehe skang nie ko ketuk la ikat la snirik... macam2 gaya khemah kte leh tgk... aku simple je... badang ikat kan hammock je utk aku... settle kije...

si peqa tampoi nye... yg nie agak excellent ar...

ini si siqa n nor nye khemah..simple jer.. yg len pon lebey kurang cmnie

yang ini si legendary nabilah punye..bapak besau, kongsi ngan tetamu undangan (atin) n fiza...

haa yang nie smart kan..slamat dari dua2 arah , binatang bawah n air ujan kat atas...stylo siap ade pangkin, nie org kem yg punye...hehe





aktiviti seterusnya ialah aktiviti memasak...dah lebey kurang pkul 7 kowt dorg ni mule masak...smpai kol 9 seyh api x hidup2 lagik...baru la mereka nie tau susah nye la nk carik makan kat dlm utan nie...mcm2 peel aku nengok... masak nie xkene masak tu xkene... hahaha... ape yg aku providekan cume kari ayam dlm peket & beras... pandai2 la dorg nk hidupp... kitak smpai makan nasi gune paket kari ayam je... sian si kitak... misti lapor gile... huhu

suasana mereka memasak..wan jahat die bwk sardin...xbg aku lak tuh.ciss



xlame pas bebudak nie masak, geng2 yg lmbat di ketuai oleh farid pon tbe...task dorg ialah untuk memasak buat dorg sniri makan la...

bertapa gigihnye farid n farid ini memasak..dorg nie ade skill..dapur buluh dorg mmg sngt cantekk

si alip nie rajin idopkan api...smpai api yg die wat utk masak nasi macam nk bakar rumah...mak datok besau...

si x makan nasik menyuap org len makan nasik...menggelimbit ar komander FB nie...




habis sume dah makan n bersihkan pe yg patut, lebey kurang kol 1 pagi ktorg pon abiskan ngan slot terakhir iaitu briefing ttg asas perkhemahan n asas rescue yg ktorg nk wat ari terakhir kem asas komander nie...





lebey kurang kol 3 cmtuh sume dibenarkan tidor tapi ade bdak2 yg bergilir utk jadi sentri..haku?? dok dlm hammock men teka teki ngan sentri gune walkie talkiee... macam2 teka teki ktorg men antaranya "dlm bnyk2 komander, komander mana menyusahkan?" jawapan : tiada pilihan jawapan ' komander sika'...shinggalah subuh ktorg berjemaah n kemas camp site n chow sin sin utk aktiviti seterusnya...

nie la gmbar kami smua beramai2 sume komander yg ade bagi aktiviti bermalam di hutan...

tulang blakang kem yang bnyk membantu kami..thanx guyss.





p/s : haaa tu la cite kami pada ari pertama... pas aku belek2 album nie, jumpe gak aku tmpat tinggal aku..heee...nie la hammock badang pasangkan...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...