Monday, August 15, 2011

Kem asas Komander abseiling rescue course

haaa smbungg lagik la cte kem asas komander kesatria day two... pe bende yg ktorg wat pas bermalam di hutan ialah...................yahuuuuuuuuuuu men abseiling.... men terbalik2, dan yg pnting ialah blajar merescue org kalo pape jadik...





so ktorg pas kuar utan tu trus menuju ke jambatan abseiling..cam bese la WUJ aku menjadi transportasi utama... bile sume dah smpai, kami diberi taklimat oleh komander nor....punye ehem2...hahahaha(jgn marah ye cik ketiak basah)...taklimat lebey kurang la cite sal tali tinggi,2 jenis tali yg digunakan(tali tangsi n tali gitar), si ketam(crab) adjustable g string(harnest) dan pelbagai lagik...

inilah incik malik yg pemberi taklimat...

kusyuk tol bdak2 nie dgr..cite die sorg pon xpaham sbb smua da nantokk




lepas je dari taklimat pe sume, ktorg pon memakai la kelengkapan yg disediakan untuk melakukan turunan... turun bese2 n ade jugak yg men turun terbalik...time nie suke2 lagi sbb lom lagi diajar bagaimana nk merescue org...jadi yg memulakan terjunan atau turunan nie ialah 2 mamat ensem kat bwh nie...

"dang,senyum dang, mau masuk buletin IPB nie" kate aku kepada badang...



sambil2 aku n badang nk wat terjunan tiruk nie, bdak2 len sibuk la bergambor...

sebahagian gadis - gadis litar

laki - laki macho...

si ucop cube membunuh farid sbb dapur buluh farid aku puji...(xde kene mengena).. nice snap cameraman...

sika yang menangis2 nk turun, turun gak... haha... nor xyh ckp la..mmg expert la.almaklumlah dapat nasihat2 berguna dari ehem ehem...hahaha



nie ade video yg menarik pe terjadi bile anda dah smpai di bwh...hahaha njoy...mohon share ye fiza...


kalo kat atas nie ade video, nie haa ade picture...FB punye cite.. style beb..nice taken..lepaskan tangan anda utk mengambil gambar...2 saat kemudiann... bushhhhhhhhh... macam nangka busuk daaa...

setelah berpenat lelah semua org turun dengan pelbagai gaya, tibe la masa nye utk merescue..rescue demo di lakukan oleh malik, mangsa nye M n malik buat 2 kali baru berjaya menyelamatkan M.. kemudian aku lak mencube nk merescue... mmg susah la benda nie... seryes aku ckp, korg kene ikat diri korg kat sblah mangsa, then kene hook kan crab kat die nye harnest loop n lepaskan tali dorg n bwk dorg kat kite... sian mangsa aku kene tahan sakit... aku wat smpai 3 kali... turun tapi xpat ikat diri...smpai 3 kali baru aku dpt wat... great xperience for me...

malik berjaya rescue M

training mengikat diri...bapak susah seyhh..

nasihat dari malik n tunjuk ajar selepas 2 kali aku wat xjadi....



pape pon aktiviti abseiling nie mmg memerah keringat... ktorg sngt njoy n bnyk belajar perkara, macam mane nk jadi belay(org jage bwh) mcm mane nk jadi pelepas, jenis tali, kelengkapan peralatan dan sebagainya...thanx Kem Lembah Genting....





tunggu story len lak pasnie ye guys..heee

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...